Cum adresăm întrebări copiilor?

Marion Blank este psiholog specializat în învățare și limbaj fiind membră a Asociației Psihologilor din Statele Unite ale Americii. Ea și-a petrecut peste 40 de ani studiind modalitatea prin care copiii învață limbajul atât cel verbal cât și scris. Totodată a studiat limbajul profesorilor/ educatorilor folosit în școală/grădiniță și a realizat o clasificare a întrebărilor adresate copiilor în funcție de complexitatea acestora.

Întrebările de bază cer o informație concretă pe când întrebările mai complexe cer informații mai abstracte. Ea recomandă să folosim întrebări specifice nivelului de dezvoltare al copilului, întrebările mai dificile pot fi simplificate sau putem folosi tehnicile de ajutor descrise mai jos.

Clasificare

  1. Nivelul 1: Potrivirea perceptivă– ”uite-te la..”- se referă la obiectele prezente. Înțelegerea acestor întrebări se dezvoltă în jurul vârstei de 3 ani.
  2. Nivelul 2: Analiza selectivă a percepției ” vorbește despre..”- se referă la stimuli mai puțin evidenți ai obiectelor/ imaginilor. Înțelegerea acestor întrebări se dezvoltă în jurul vârstei de 4 ani.
  3. Reordonarea perceptivă ”gândește-te la…”- reprezintă observare obiectului în moduri variate. Înțelegerea acestor întrebări se dezvoltă în jurul vârstei de 4 ani și 6 luni.
  4. Raționamentul perceptiv ” a raționa”- se referă la discuții despre cauza evenimentelor și face predicții despre evenimentele viitoare bazate pe experiența trecută. Înțelegerea acestor întrebări începe să apară în jurul vârstei de 5 ani și continua până la 6 ani.

 

Cum adresăm întrebări copiilor-1

Grafic în format pdf.

Marion Blank a descris o serie de metode ce susțin înțelegerea limbajului și vin în ajutorul copilului. O dată cu creșterea înțelegerii, aceste tehnici trebuie să scadă gradual.

Metode ajutătoare

Dă-i timp: asigură-te că îi dai copilului suficient timp pentru a răspunde.

Amână: asigură-te că amână răspunsul până când ai terminat de exprimat cererea.

Atenție focusată: asigură-te că, copilul se uită la tine și ascultă cererea ta.

Repetă: repetă cererea.

Simplifică: împarte cererea în părți mai mici și fă-o mai simplă.

Folosește întrebări pentru a clarifica: verifică dacă el a înțeles punându-i întrebări.

Atrage atenția asupra caracteristicilor: ajută-l să se concentreze pe caracteristicile la care trebuie să se uite pentru a înțelege întrebarea.

Oferă alternative: dă-i copilului alternative ( ce face băiatul? Sare sau aleargă?)

Oferă-i un indiciu (sunete/silabe ajutătoare): spune-i primul sunet sau prima silabă a răspunsului.

Folosește gesturi: folosește gesturi pentru a-l ajuta să înțeleagă sau în a-l îndruma spre răspunsul corect.

Reformulează: reformulează cererea într-o modalitate diferită.

Completarea propoziției: dă-i șansa copilului să răspundă prin completarea propoziției (Ce culoare este? Este….)

Demonstrează-i– arată-i răspunsul fără să îl spui și apoi întreabă-l din nou. (ce se întâmplă dacă punem apă în acest pahar? Demonstrează-i)

Experimentează: ajut-l să experimenteze răspunsul (cum se simte? Atinge-l)

Asociază cunoscutul de necunoscut: ajută-l să asocieze cererea cu experiențe din trecut (spaghetele sunt tari, cum se vor simți după ce le gătim?…îți aduci aminte când am gătit cartofi? Cum se simțeau?)

Pentru practicieni: aici găsiți un check-list al nivelului de înțelegere al limbajului

 

Gânduri bune, Georgiana Trancău!

Sursa: http://askaspeechie.com.au/wp-content/uploads/2015/04/Blank-handout.pdf

4 gânduri despre „Cum adresăm întrebări copiilor?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s