Semnele tulburărilor specifice logopediei- ce pot face părinții pentru copii.

o campanie de educare a publicului inițiată de ASHA

Amercian Speech-Language-Hearing Association

Identificarea semnelor-1

 

 ASHA  (American Speech-Language-Hearing Association) vine în ajutorul părinților cu o campanie de informare despre cum putem identifica semnele întârzierii de limbaj sau a tulburărilor de comunicare. Campania se numește ”Identify the signs” și a fost lansată acum 4 ani. Prin această campanie se urmărește promovarea intervenției timpurii și educarea publicului cu privire la reperele de dezvoltare a limbajului și a comunicării de la naștere până la vârsta de 5 ani.

Împreună cu ONG-ul ”Read aloud 15 MINUTES” au creat mai multe instrumente de informare pentru părinți, membrii asociației și alți profesioniști.

Kit-ul ASHA ”Read aloud” este compus din șapte fișe în care sunt detaliate reperele comunicării în funcție de vârstă. De asemenea sunt oferite sfaturi pentru părinți despre cum pot încuraja dezvoltarea comunicării în funcție de vârsta fiecăruia. (materialele sunt în limba engleză și spaniolă).

De la naștere la 3 luni          Engleză                     Spaniolă

4-6 luni                                     Engleză                     Spaniolă

7-12 luni                                   Engleză                     Spaniolă

1-2 ani                                       Engleză                     Spaniolă

2-3 ani                                       Engleză                      Spaniolă

3-4 ani                                       Engleză                      Spaniolă

4-5 ani                                       Engleză                      Spaniolă

            Oferind aceste informații ei își doresc să promoveze rolul comunicării, al cititului și al interacțiunii cu copilul. Cei de la ”Read Aloud 15 MINUTES” susțin că simplul act de a-i citi copilului poate aduce schimbări în educația din SUA. (consider că și în România poate aduce beneficii în relația părinte-copil dar și o mai mare deschidere a copiilor către universul cărților și al poveștilor).

Semne ale tulburării de limbaj

  • Nu zâmbește și nu interacționează cu ceilalți (de la naștere- 3 luni)
  • Nu gângurește (4-7 luni)
  • Spune câteva sunete și face doar câteva gesturi, ex: pointing (7-12 luni)
  • Nu înțelege ce spun ceilalți (7 luni- 2 ani)
  • Spune doar câteva cuvinte (12- 18 luni)
  • Cuvintele nu sunt înțelese ușor (18 luni- 2 ani)
  • Nu formează propoziții (18 luni- 3 ani)
  • Are dificultăți în a se juca și a vorbi cu ceilalți copii (2- 3 ani)
  • Are dificultăți în a deprinde abilitățile pre-academice (2 ani și 6 luni- 3 ani)

Ce pot face părinții:

  • Să-l asculte și să-i răspundă copilului
  • Să-i citească, să se joace și să vorbească cu copilul lor
  • Să vorbească cu copilul în limba pe care îi este cel mai confortabil să o folosească
  • Să știe că este bine sa-l învețe pe copil să vorbească o a doua limbă
  • Să vorbească despre ce face el și despre ce face copilul său
  • Să folosească multe cuvinte diferite atunci cănd vorbește cu copilul său
  • Să folosească propoziții mai lungi cu cât copilul înaintează în vârstă
  • Să-i permită copilului să se joace cu alți copii

Semne ale tulburării de vorbire

  • Spune ”p,b,m,h” incorect în cuvinte (1-2 ani)
  • Spune ”k, g, f, t, d și n” incorect în cuvinte (2- 3 ani)
  • Vorbirea este neclară, chiar și pentru persoanele familiare (2-3 ani)

Ce pot face părinții

  • Să spună sunetele corect când vorbesc cu copilul- copilul poate face câteva greșeli atunci când spune sunetele
  • Nu corectați sunetele- este important să-l lăsați pe copil să vorbească

Semne ale bâlbâielii

  • Se străduie să spună cuvinte sau sunete (2 ani și 6 luni- 3 ani)
  • Repetă primul sunet din cuvinte- ”m-m-m-minge” ( 2 ani și 6 luni- 3 ani)
  • Face des pauze atunci când vorbește ( 2 ani și 6 luni- 3 ani)
  • Lungește sunetele ”fffff-fermă” ( 2 ani și 6 luni- 3 ani)

Ce pot face părinții

  • Să-i acorde timp copilului să vorbească
  • Să nu îl oprească sau întrerupă când vorbește

Semne ale tulburării de voce

  • Folosește o voce răgușită
  • Folosește o voce nazală

Ce pot face părinții

  • Să meargă la un doctor dacă vocea sună nazal sau răgușită
  • Să-i spună copilului să nu strige sau țipe
  • Să-l ferească pe copil de fumul de țigară

Solicitați ajutorul unui logoped atunci când observați aceste semne la copilul dumneavoastră. O intervenție timpurie contribuie la o recuperare mai rapidă și la scurtarea timpului de tratament.

 

Gânduri bune, Georgiana Trancău!

Sursa: http://identifythesigns.org/

 

 

2 gânduri despre „Semnele tulburărilor specifice logopediei- ce pot face părinții pentru copii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s