Un scop principal în lucrul cu copii este construirea relației terapeutice. Din experiență pot spune că este esențială existența unei relații de cooperare și înțelegere între terapeut și copil indiferent de tulburarea sau dificultatea copilului.

Însă cum putem construi o asemenea relație?

Pentru mine modalitatea de lucru pe care o aplic este cea naturală, umană în care folosesc contexte des întâlnite în viața de zi cu zi pentru a exersa cu copilul obiectivele specifice dificultăților lui.

Cercetări recente din domeniu recomandă această abordare de lucru iar în cadrul articolului ”Naturalistic Play Activities That Yield Maximum Practice ” Jennifer Taps face un rezumat al acestor cercetări. Ea vorbește despre activitățile din etapa intervenției în terapia tulburărilor de pronunție aducând în prim plan recomandarea dată de Dr. Lynn Williams.

Ceea ce aduce în atenție Dr. Williams sunt câteva obiective-cheie în terapia copiilor cu tulburări de pronunție iar, unul dintre ele fiind acela că ”în orice program de intervenție logopedică este necesar să-i oferim copilului oportunitatea de a exersa obiectivele în activități naturale de joc”.

Jennifer Taps descrie o serie de activități naturale de joc:

  1. La cumpărături: copiilor le place să se joace cu casa de marcat și bani. Putem utiliza această preferință construind un joc social-simbolic în care, pe rând va interpreta rolul de vânzător/cumpărător și va avea în magazine obiecte și alimente ce conțin sunetul pe care îl lucrăm.
  2. De-a va-ți-ascunselea cu cărți de joc: selectăm imagini ce conțin sunetul în lucru și le ascundem prin camera, apoi îi spunem copilului să le găsească. Îi putem da indicii despre cât de aproape/departe este folosind cuvintele ”rece/cald”.
  3. Ghicitul cărții: îi așezăm în față o serie de cărți apoi îi cerem să ghicească cartea la care mă gândesc. Dacă exersăm sunetul ”L” îi putem pune imagini ce conțin acest sunet. Pe rând el va întreba ”Te gândești la lac/albastru/castel?”
  4. Repovestire: copilul trebuie să citească sau să asculte o poveste, apoi să o repovestească. În acest exercițiu putem folosi material de la școală sau grădiniță ori povești clasice.
  5. Jocul de rol: îi oferă oportunități multiple copilului pentru a-și exersa limbajul. Putem alege diverse teme mai simple sau mai complexe în funcție de vârsta copilului integrând cuvinte ce conțin sunetul pe care îl lucrăm.
  6. Teatrul de păpuși: copilul poate aduce în scenă diverse teme iar noi îl putem provoca să folosească cuvintele cu sunetul target, pe care îl lucrăm.
  7. La pescuit: putem crea un joc mai complex lipind pe peștii din joc litere, cifre sau culori astfel atunci când copilul prinde un pește cu o anumită literă, cifră sau culoare afișată el va trebui să exerseze ce scrie în tabelul corespunzător.

Jennifer Taps este logoped, trainer în cadrul ASHA (American Speech- Language- Hearing Association), director și co-fondator al paginii www.slpath.com unde sunt publicate mai multe studii și cercetări pe diverse teme.

Dr. Lynn Williams este unul dintre vice-președinții ASHA (American Speech- Language- Hearing Association), decan, profesor de audiologie și logopedie în cadrul Universității din Tennessee.

 

Sursa articol: www.slpath.com

Sursa foto:www.pexels.com

 

Gânduri bune, Georgiana Trancău.

 

 

 

 

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *