Funcțiile executive se referă la un set de procese cognitive care sunt responsabile pentru comportamentul orientat spre obiective și reglarea gândurilor, emoțiilor și acțiunilor. Aceste procese sunt esențiale pentru succesul în viața academică, socială, personală și continuă să se dezvolte pe parcursul copilăriei și adolescenței.

Există mai multe funcții executive diferite, dar unele dintre cele mai recunoscute includ:

  • Inhibiția: capacitatea de a se opri din acțiunea impulsivă sau prematură
  • Memoria de lucru: capacitatea de a reține informații în minte pentru o perioadă scurtă de timp pentru a finaliza o sarcină
  • Flexibilitate cognitivă: capacitatea de a trece de la o sarcină sau un set mental la altul
  • Planificare și organizare: capacitatea de a planifica în avans și de a organiza informațiile într-un mod logic
  • Auto-monitorizare: capacitatea de a monitoriza propriul comportament și de a-l ajusta în funcție de nevoi pentru a atinge un obiectiv.

O dezvoltare firească

Iată câteva exemple de cum pot apărea funcțiile executive la copii de diferite vârste:

Copii preșcolari (3-5 ani):

  • Inhibiție: Copilul poate aștepta rândul lui într-un joc sau activitate, chiar dacă vrea să meargă primul.
  • Memorie de lucru: Copilul poate să-și amintească secvența de acțiuni necesare pentru a completa o sarcină simplă, cum ar fi să își pună o jachetă.
  • Flexibilitate cognitivă: Copilul poate trece de la o activitate sau jucărie la alta cu ușurință.
  • Planificare și organizare: Copilul poate planifica o scenă simplă de joc de rol, cum ar fi să organizeze o petrecere cu ceai.
  • Auto-monitorizare: Copilul poate recunoaște când a făcut o greșeală și încearcă să o corecteze, de exemplu prin cererea de scuze pentru lovitura dată unui alt copil.

Copii din ciclul primar (6-11 ani):

  • Inhibiție: Copilul poate rezista presiunii grupului de a imita un comportament riscant, cum ar fi fumatul sau băutul.
  • Memorie de lucru: Copilul poate reține un set de instrucțiuni sau reguli, cum ar fi pașii necesari pentru a rezolva o problemă de matematică.
  • Flexibilitate cognitivă: Copilul poate trece de la o materie academică sau o activitate extra curriculară la alta.
  • Planificare și organizare: Copilul poate planifica un proiect mai complex, cum ar fi un eseu de cercetare sau un experiment științific în cadrul unei expoziții școlare.
  • Auto-monitorizarea: Un copil poate fi capabil să evalueze propriul său lucru și să facă revizii pentru a-l îmbunătăți, cum ar fi editarea unei piese de scris pentru erori gramaticale și de ortografie.

Dificultăți de dezvoltare

Copiii cu probleme de funcționare executivă pot avea:

  • Dificultate în a urma instrucțiuni cu mai multe etape: pot avea probleme în a urma instrucțiunile care implică mai multe etape sau acțiuni.
  • Impulsivitate: pot acționa fără să se gândească, cum ar fi a răspunde rapid sau a întrerupe pe alții în timpul conversațiilor.
  • Memorie slabă de lucru: pot avea dificultăți în a-și aminti informații pe termen scurt, cum ar fi instrucțiunile sau direcțiile.
  • Planificare și organizare slabă: pot avea probleme cu organizarea gândurilor sau a materialelor lor, ceea ce duce la dificultăți în sarcini, cum ar fi curățarea jucăriilor sau pregătirea ghiozdanului.
  • Dificultate în a face tranziții: pot avea dificultăți în a face tranziția de la o activitate sau sarcină la alta, ceea ce duce la dificultăți cu rutine sau schimbări în planuri.
  • Managementul timpului: pot avea dificultăți în a înțelege conceptul de timp, ceea ce duce la dificultăți în sarcini, cum ar fi finalizarea temelor sau pregătirea dimineața.

Abilitățile de funcționare executivă se dezvoltă în continuare în timpul anilor preșcolari, așa că este normal ca copiii mici să

întâmpine dificultăți în aceste abilități din când în când.

În general, funcțiile executive joacă un rol critic în dezvoltarea și succesul copiilor. Prin înțelegerea modului în care se dezvoltă funcțiile executive de-a lungul timpului și prin încorporarea strategiilor pentru a sprijini creșterea lor, părinții, profesorii și alți îngrijitori pot ajuta copiii să-și atingă întregul lor potențial.

Este important să rețineți că fiecare copil se dezvoltă în propriul ritm, iar unii copii pot manifesta aceste comportamente ocazional fără a avea probleme semnificative de funcționare executivă. Cu toate acestea, dacă aveți îngrijorări cu privire la abilitățile de funcționare executivă ale copilului dvs., poate fi util să căutați ghidare de la un specialist în sănătate mentală sau de la un specialist în dezvoltare. Intervenția timpurie și sprijinul pot fi eficiente în ajutarea copiilor să dezvolte abilitățile de care au nevoie pentru a reuși la școală și dincolo de aceasta.

Impactul asupra limbajului

Problemele de funcționare executivă pot afecta dezvoltarea limbajului unui copil în mai multe moduri. Iată câteva exemple:

  • Dificultăți cu memoria de lucru: pot avea dificultăți în a reține informații în memoria lor de lucru, ceea ce poate face dificilă urmarea conversațiilor, înțelegerea instrucțiunilor sau reamintirea informațiilor.
  • Impulsivitate: pot avea dificultăți în a-și controla impulsurile, ducând la întreruperi, vorbitul peste alții sau dificultăți în așteptarea rândului lor să vorbească.
  • Planificare și organizare precară: pot avea dificultăți în a-și organiza gândurile și ideile, ceea ce poate face dificilă comunicarea eficientă.
  • Dificultăți cu gândirea flexibilă: pot avea dificultăți în a se adapta la schimbări în limbaj sau stiluri de comunicare, ceea ce poate face dificilă comunicarea cu diferite persoane sau în diferite medii.
  • Reglarea emoțiilor precară: pot avea dificultăți în reglarea emoțiilor lor, ceea ce poate afecta capacitatea lor de a înțelege și de a exprima emoții prin limbaj.

Strategii de aplicat în terapie

Exemple de cum pot fi integrate funcțiile executive în intervenția lingvistică:

  1. Strategii metacognitive: Metacogniția se referă la capacitatea de a gândi despre propria gândire. În intervenția lingvistică, strategiile metacognitive pot fi folosite pentru a ajuta copiii să devină conștienți de propriile lor procese de gândire și să își monitorizeze propria înțelegere. De exemplu, un logoped ar putea să ceară unui copil să explice cum a ajuns la un anumit răspuns sau să rezume ceea ce tocmai a citit în propriile cuvinte.
  2. Promovarea planificării și organizării: Planificarea și organizarea sunt funcții executive cheie care sunt necesare pentru succes în sarcinile lingvistice. Pentru a promova planificarea și organizarea, un logoped ar putea să-i construiască unui copil un grafic sau un plan de idei pentru a-i ajuta să își structureze gândurile înainte de a scrie sau vorbi.
  3. Utilizarea strategiilor de autoreglare: Autoreglarea se referă la capacitatea de a controla propriul comportament, emoțiile și atenția. Pentru a promova autoreglarea în intervenția lingvistică, un logoped ar putea utiliza strategii precum respirația profundă, exercițiile de mindfulness sau activitățile senzoriale pentru a ajuta un copil să se calmeze și să își concentreze atenția.
  4. Incorporarea activităților de rezolvare a problemelor: Rezolvarea problemelor este o altă funcție executivă cheie care este importantă pentru succes în sarcinile lingvistice. Pentru a incorpora activități de rezolvare a problemelor în intervenția lingvistică, un logoped ar putea furniza unui copil un scenariu sau o provocare de rezolvat, cum ar fi o problemă socială sau o barieră lingvistică.

Dacă întâlniți aceste dificultăți în viața de zi cu zi a copilului, nu ezitați să apleați la un logoped specializat. Georgiana și Laura fac echipă împreună cu familia copilului pentru eficiență și progres în terapia limbajului.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *