Evaluare
Logopedia ca specialitate terapeutico-medicală vine în completarea celorlalte specialități și poate trata cu succes o multitudine de tulburari și deficite de vorbire, articulare a sunetelor, de exprimare și înțelegere și chiar dificultăți de masticație și deglutiție.
Psihologia se îmbină foarte bine cu terapia logopedică aducând un plus de cunoaștere în ceea ce privește sfera emoțională și socială, prin relația adult- copil și comportamentul celor implicați în relație.
Evaluarea psiho-logopedică se poate realiza online sau în cabinet:
Evaluarea psiho-logopedică ONLINE
În cadrul evaluării psiho-logopedice online, aceste informații sunt colectate prin discuții cu părinții dar și prin vizionarea unor materiale video (filmări de la părinți sau filmări specifice).
Informațiile furnizate de către părinți cu privire la dificultățile cu care se confruntă, detalii despre istoricul medical, informații despre creșterea și dezvoltarea copilului de la naștere până în prezent sunt foarte importante în procesul de evaluare.
Materialul video inițial poate conține ceea ce consideră părintele că este necesar ca specialistul să observe, ce îi îngrijorează cu privire la dezvoltarea copilului. Filmarea nu trebuie să depășească 30 de minute.
În cazuri complexe sunt solicitate informații suplimentare prin completarea unor chestionare, observarea de către părinte a unor comportamente/ abilități ale copilului, realizarea unor materiale video specifice, în funcție de solicitarea logopedului.
Părintelui i se poate cere să filmeze (în funcție de problematica discutată anterior):
- Aspecte ale feței, limbii, buzelor și interiorul gurii (pentru evaluarea orofacială)
- Momentele când copilul mănâncă
- Joaca ghidată de părinte
- Joaca liberă a copilului
- Modalitatea de articulare a unor sunete
Pentru realizarea filmărilor veți primi un ghid despre cum pot fi realizate astfel încât să surprindeți cat mai multe aspecte necesare evaluării.
Situațiile complexe cuprind mai multe tipuri de probleme precum:
- dificultăți de masticație și deglutiție.
- deficite anatomo-fiziologice sau de funcționare a elementelor ce compun aparatul fonoarticulator
- dificultăți de vorbire
- întârziere în dezvoltarea limbajului
- dificultăți de limbaj și/ sau pronunție a sunetelor
Consider un avantaj acest mod de evaluare, filmările fiind realizate de către părinte în confortul casei sale, în momentelele și zilele cele mai benefice pentru copil, astfel că se evită situațiile în care copilul vine în cabinet și nu cooperează din cauze multiple (are o zi proastă, nu este destul de odihnit, nu a mâncat, locația și persoana îi sunt necunoscute).
În colaborare cu platforma EAT-Telecare pot oferi servicii de logopedie online îndeplinind toate normele în vigoare și respectând confidențialitatea actului profesional.
Întâlnirile online se defășoară în siguranță prin aplicația Microsoft Teams.
Pentru a vă programa trebuie să citiți cu atenție informațiile pentru utilizatori.
Evaluarea psiho-logopedică ÎN CABINET
Întâlnirea pentru evaluarea copilului se realizează cu părinții și copilul fiind necesară prezența ambilor părinți. Informații despre istoricul medical, creșterea și dezvoltarea copilului de la naștere până în prezent dar și alte aspecte despre acesta, sunt foarte importante în procesul de evaluare.
Pentru realizarea unei evaluări cât mai precise, trebuie să aveți în vedere următoarele aspecte:
- prima întâlnire logoped-copil și primul contact al copilului cu mediul din cabinet poate fi copleșitoare astfel că el poate să nu coopereze suficient pentru a putea testa toate aspectele necesare
- în cazurile complexe este necesară o atenție sporită pentru a surprinde cât mai multe abilități și carențe ale copilului
- prezența unor dificultăți de atenție și/ sau de comportament ale copilului cresc timpul de evaluare
- copilul este timid, emotiv și nu demonstrează cunoștințele pe care le are, ceea ce poate duce la concluzii incorecte
Toate aceste situații pot prelungi evaluarea psiho-logopedică, iar perioada de testare se poate extinde, pentru a putea alcătui un raport clar despre abilitățile și cunoștințele copilul în prezent.