Abordarea vocabularului esențial
(the core vocabulary approach)
Definire și repere
Această metodă de corectare a vorbirii se adresează copiilor ce au tulburare inconsistentă de vorbire (inconsistent speech disorder) adică au întârziere, erori și variabilitate de producere a unui singur cuvânt.
Tulburarea inconsistentă de vorbire presupune ca procentul cuvintelor pronunțate invariabil să fie egal cu 40% sau să depășească acest procent. Evaluarea se realizează aplicând screening-ul Diagnostic Evaluation of Articulation and Phonology.
Rațiunea acestei abordări susține că diferite părți integrate în lanțul de procesare a vorbirii răspund diferit la terapia care vizează abilitățile de procesare. Tratamentul, ce vizează deficitul de procesare a vorbirii ce stă la baza tulburării de vorbire a copilului, va avea ca rezultat o schimbare la nivel de sistem.
Metoda vocabularului esențial- cum începem?
Pasul 1: Împreună cu părinții sunt selectate o serie de 50 de cuvinte ce sunt foarte frecvente în vorbirea copilului și au un rol funcțional ( nume, denumiri de obiecte, locații, lucruri preferate, jocuri, personaje ,etc).
Pasul 2: este selectarea din cadrul acestei liste a 10 cuvinte ce vor fi exersate în 2 ședințe terapeutice dar și acasă cu familia.
Pasul 3: La finalul săptămânii sunt testate cele 10 cuvinte (copilul le pronunță de 3 ori), cele pronunțate corect sunt scoase din lista de 50 de cuvinte și introduse altele noi.
Pasul 4: În săptămâna următoare sunt alese alte 10 cuvinte din cele 50 inițiale și sunt exersate.
Cui i se adresează?
Această metodă se pliază foarte bine în cazurile în care:
- Copilul a învățat toate sunetele dar are o pronunție incorectă.
- Copilul are o slabă autocorectare (automonitorizare a pronunției).
- Copilul nu este motivate să vorbească corect.
- Copilul nu are modelele de articulare a sunetelor foarte bine stabilite.
Ce beneficii are această metodă?
Calități cheie ale acestei metode:
- Oferă multe oportunități de a fi pusă în practică.
- Vizează doar cuvintele relevante.
- Nu se pierde timp pe cuvinte pe care copilul nu le va folosi.
- Progresul este ușor de monitorizat.
- Pronunțarea corectă a cuvintelor devine motivatoare și recompensatoare pentru copil.
- Crește gradul de conștientizare fonologică.
- Crește încrederea în sine odată cu corectarea vorbirii.
- Implică părinții.
Cum o pot pune în practică?
Sugestii de lucru:
- Colectează cuvintele împreună cu părintele și din conversațiile cu copilul.
- Fă o listă.
- Concentrează-te pe câteva dintre ele în fiecare sesiune.
- Alătură suport vizual sau scris atunci când pronunți cuvântul.
- Desparte cuvântul în silabe.
- Analizează cuvântul (ce sunete conține și unde sunt plasate în cadrul cuvântului).
- Exersează în cât mai multe contexte.
- Apreciază efortul copilului.
- Cere-i să repete cea mai bună variantă pronunțată de 10 ori.
Această abordare în corectarea vorbirii/ sunetelor se regăsește printre metodele promovate de ASHA ( American Speech- Language- Hearing Association) și este susținută de cercetări și studii ce îi atestă eficiența în terapie.
Pentru a veni în ajutorul vostru am realizat o serie de planșe ce au cuvinte des întâlnite în povești, conversații și jocuri. Le-am grupat în funcție de sunetul target și totodată cuvintele pot fi scrise sau doar completate cu sunetul target.
Gânduri bune, Georgiana Trancău!
Bibliografie
Bowen, C. (2011). Core Vocabulary Therapy and Inconsistent Speech Disorder. Retrieved 2017, from http://www.speech-language-therapy.com.
Macaulay, C. (2012). Core Vocabulary Therapy. Retrieved 2017, from http://www.geos.ed.ac.uk.
American Speech-Language-Hearing Association. (n.d.). Retrieved 2017, from http://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589935321§ion=Treatment