Participarea în terapie: metode de motivare și captare a atenției copiilor

O provocare în lucrul cu copiii este aceea de a le capta atenția și a-i face interesați de activitățile propuse de logoped. Motivația vine de multe ori din lucruri neimportante pentru adult însă interesante și amuzante pentru copil: o pușculiță în forma unui porc verde, o plasă de prins fluturi (folosită ca plasă de prins mingii), bani de hârtie, o poartă a unui castel (fără castel) care se ridică și coboară.

Timpul pe care îl are la dispoziție un logoped variază între 40 de minute și o oră. În toată această perioadă, logopedul apelează la experiența lui cu copiii- unul din lucrurile pe care nu-l înveți la facultate este cum să te joci cu copiii- și face magie în beneficiul copilului. Repetă, vorbesc, povestesc,dezvoltă, corectează și acceptă că greșeala face parte din viața tuturor-  în felul acesta se creează o relație de egalitate, în care copilul se simte acceptat și confortabil să se exprime.

Luând în considerare particularitățile fiecărui copil (vârsta, personalitatea, prezența unui diagnostic sau nu, preferințele) am ales să vorbesc despre câteva metode practice pe care le folosesc deseori în orele de logopedie.

  1. Modulează-ți vocea

În situațiile în care copiii au tantrum sau se supără și se retrag este important să rămânem calmi și împăciutori. Vocea joasă, blândă, non-agresivă ne ajută să-i recâștigăm încrederea, să restabilim o atmosferă liniștită, deschisă spre negociere.

  1. Reglează-ți așteptările în funcție de disponibilitatea și ritmul copilului

Fiecare copil este diferit și are nevoie ca adultul de lângă el să se plieze pe stilul și modul lui de a fi sau pur și simplu pe starea lui din acel moment- cauzele pentru care atenția și motivația oscilează sunt multiple: probleme medicale, o zi plină de activități ce duce la oboseală, epuizare emoțională, mediu familial tensionat. Pentru a eficientiza intervenția uneori trebuie să ne coborâm așteptările în privința realizării exercițiilor- un copil se poate concentra în mod normal 5-7 minute la o activitate de învățare dar în altă zi poate doar 3-4 minute.

  1. Stabilește limitele activității

Propune activitatea și explică-i ce are de făcut, cât durează și ce materiale vei folosi. Aici poate fi purtată și o negociere, în funcție de preferințele copilului- puteți stabili ca inițial să faceți activitatea propusă și apoi activitatea propusă de copil- în felul acesta el va acorda mai multă atenție primei activități, știind că urmează ceva preferat.

  1. Implică-te

Fie că vorbim de activități fizice, creative- pictat, desenat, colorat- sau joc de rol implică-te și realizează activitatea împreună cu el. Va fi amuzant și-l va ajuta să se destindă și să se simtă în largul lui.

De ajutor este să cunoaștem cam cât timp poate fi atent un copil în funcție de vârstă și de context.

Sper ca aceste informații să vă fie de folos, dacă aveți întrebări sau aveți nevoie de mai multe sugestii și strategii de lucru vorbiți cu un logoped.

1 comment on “Participarea în terapie: metode de motivare și captare a atenției copiilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *