Orarul vizual

Așa cum am prezentat la conferință, orarul vizual pe care l-am conceput împreună cu Andreea Stroe-Mățăuan vine în ajutorul părinților/ educatorilor/ terapeuților și al tuturor celor interesați.

Orar A1

Pentru a descărca schița orarului dați click dreapta, opțiunea save image 

Câteva detalii despre orar

  1. Orar este construit în format A1 astfel încât pe el să puteți lipi cât mai multe informații despre săptămâna copilului.
  2. Există spații speciale pentru a potrivi timpul (orele) activităților dar și cadrane pentru a pune pictograme.
  3. Cele două zile de weekend sunt semnalizate prin culorea roz (care se regăsește și la ziua de duminică) pentru a-i evidenția mai clar copilului că sunt zilele de weekend.
  4. Culorile diferă în funcție de zi și de momentul zile:
  • Avem galben pentru dimineață/ verde pentru prânz și după-amiază și albastru pentru seara.
  • Pentru zilele săptămânii sunt din nou alte culori care nu corespund cu cele ale momentelor zilei.

Cum putem să-l folosim?

În primul rând acest orar este construit atât pentru copiii care știu să citească cât și pentru copiii care nu și-au însușit această abilitate tocmai pentru că ei pot asocia ziua/momentul zilei cu culoarea specifică. De exemplu, copilul învață că ziua de luni este reprezentată cu gri, marți cu mov și așa mai departe.

În al doilea rând, cu referire la terapia logopedică, acest orar oferă posibilitatea exersării elementelor sintactice (ordonarea cuvintelor în propoziție) cât și semantice (folosirea sensului corect al cuvântului) oferindu-i copilului ocazii de exersare prin conversație sau afirmații despre cum a fost ziua fiecăruia. (copil-părinte/ terapeut).

În final îl puteți ajuta pe copil să cunoască activitățile din zi și să se poată ajuta singur (self-management) de acest orar pentru a-și reprezenta mult mai clar ce are de făcut și în ce ordine. (de exemplu, mai întâi te speli pe dinți- poate este o activitate nu foarte plăcută pentru el, iar apoi el va ști că urmează să se joace un joc preferat).

Pictogramele

Veți găsi aici imagini cu acțiuni, locații, obiecte dar și o categorie denumită simboluri. În această categorie sunt atașate 3 simboluri fiecare cu o funcție diferită.

  • Săgeata reprezintă tranziția. Copilul are atașat în program această pictogramă ceea ce înseamnă că va fi o schimbare de mediu (pleacă la bunici, la terapie, în parc)
  • Semnul întrebării se referă la o activitate ”surpriză”, se întâmplă ceva ce copilul nu cunoaște (vine cineva în vizită, se întâmplă o activitate pe care nici voi nu o cunoașteți- o anunțați de luni dar ea se întâmplă în weekend), ceva imprevizibil pentru el.
  • Ceasul înseamnă că trebuie să aștepte (merge la doctor și trebuie să-și aștepte rândul sau merge la munte și va trebui să aștepte în mașină să ajungă la destinație).

Recomandări

Pentru a-i alcătui un program echilibrat copilului puneți în orar activități plăcute/ neutre și nu foarte plăcute într-o proporție egală, pentru a-i reprezenta exact ce se întâmplă în viața reală, când apar activități mai puțin plăcute precedate de evenimente plăcute sau neutre.

Introduceți în orar pictogramele din categoria simbolurilor, ele fac trecerea către evenimentele ”surpriză” sau ”excepții” care se pot întâmpla în viața de zi cu zi, pentru că, inclusiv în viața noastră apar acest tip de evenimente neavând totdeauna un program predictibil.

Pictogramele atașate sunt doar o mică parte din ceea ce puteți transpune în programul copilului, este nevoie desigur de poze individualizate pentru fiecare copil în funcție de preferințe și nevoi. Așa încât vă invit să completați seria imaginilor și cu unele personalizate.

Din punctul meu de vedere, orarul vizual poate fi pus în practică pentru toți copiii, adaptându-l în funcție de vârstă/ dificultăți/ cunoștințe.

Un model

Simulare orar

Luni și marți dimineață- fetița se spală pe dinți, mănâncă, se spală pe mâini apoi merge la grădiniță. La prânz mănâncă, doarme apoi pleacă la terapie, face lecții iar seara ori merge la joacă cu copiii ori va trebui să aștepte la doctor, ulterior se joacă cu pianul iar seara i se citește o poveste. În ziua de luni și marți fetița are în principiu aceleași activități de dimineața și la prânz/ după-amiază iar seara activitățile se modifică. În weekend programul se modifică astfel că apar și elemente de supriză, de noutate pentru copil.

Pentru întrebări aveți la dispoziție email-ul meu georgiana.trancău@gmail.com

Gânduri bune, Georgiana Trancău.

2 gânduri despre „Orarul vizual

  1. -daca copilul nu stie la ceas , cum explicam cind va avea loc activitatea, adica notiunea de timp?
    – dupa ce se finiseaza activitatea ce facem cu pictograma, o lasam pe tabel?

    1. Buna ziua, ma bucur ca folositi acest material drag mie :). Nu este obligatoriu sa folositi toate functiile orarului vizual. Daca nu cunoaste ceasul, nu folositi pictogramele. Puteti lasa pictograma pe tabel (cu activitatea indeplinita), iar la finalul zilei puteti face o recapitulare cu ce a facut in ziua respectiva, revazand pictogramele. Mult succes!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s