Vorbesc corect de mic- îndrumări pentru părinți

O vorbire armonioasă este o încântare la urechile părinților, un copil care vorbește clar este un copil care aude foarte bine, își folosește cu succes părțile gurii pentru a articula corect sunetele. Din exterior poate fi o procedură simplă, un proces natural ce se evoluează odată cu dezvoltarea copilului, însă uneori, pe acest traseu apar diferite obstacole:

  • Leziuni la nivelul gurii ce pot îngreuna articularea anumitor sunete
  • Orice condiție medicală, chiar boală/ răceală severă poate încetini dezvoltarea articulării sunetelor prin diminuarea numărului de cuvinte pronunțate într-o zi
  • Evenimente traumatice emoționale pot cauza o scădere a ritmului de dezvoltare a vorbirii și implicit articularea sunetelor

Pentru ca sunetele să se audă clar, să fie articulate corect trebuie să ne asigurăm că acel copil vorbește cât mai mult. Fie că vorbim despre copii de 1 an cât și de copii de 7 ani. Modalitatea prin care copiii își exersează cel mai bine articularea sunetelor este vorbirea.

Metode de a-i învăța pe copii să pronunțe corect sunetele:

  1. Părintele este un model de limbaj- copilul imită vorbirea celor din jur, preia tonalitatea și vocea, chiar și greșelile gramaticale sau sunetele nearticulate (de exemplul R) sau distorsionate de către adult. Așadar, primul exemplu de vorbire și articulare a sunetelor este chiar părintele/ adultul din preajma copilului (persoană care petrece câteva ore pe zi cu copilul).
  2. Poveștile/ cărțile cu imagini- vorbiți rar, clar, nu vă grăbiți când îi citiți sau explicați ce vede. Copilul are nevoie de timp să proceseze și să integreze limbajul/ sunetele. Treceți într-un ritm mai lent de la o imagine la alta și asociați explicațiile arătându-i imaginea pe carte.
  3. Copilul se uită la fața/gura adultului: acordați atenție acestui detaliu, ca în multe situații, mai ales când copilul este mic (sub vârsta de 2 ani) să privească fața/ gura atunci când îi vorbiți astfel încât să poată observa mimica și mișcările pentru pronunție.
  4. Unele cuvinte i le demonstrăm, exagerăm pronunția lor, prelungim sunetul ce necesită corectare: daca folosiți cuvinte mai complicate puteți exagera pronunția cuvântului astfel copilul să poată observa cum se articulează sunetele.
  5. Apelăm la onomatopee, interjecții din cântece/ poezii/ povești – o modalitate distractivă în a le demonstra copiilor mici cum se articulează sunetele și o ocazie ca cei mici să vă imite.

 

Cărți pe care le răsfoim cu drag acasă

Seria Micul Camion Albastru

Cărți cu clapete Usborn

Primele mele versuri, poezii și cântecele 

 

Gânduri bune, Georgiana Trancău!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *